قصه،كفاح،د،ابراهيم،الفقي،كيف،كان،وكيف،وصل؟ -->

عن القالب

الربح من النت

حصريات

إعلان أدسنس

آخر المواضيع

breaking/اهم الاخبار/9
اهم الاخبار

الأحد، 19 أغسطس 2012

2:29 ص

تكبير النص تصغير النص أعادة للحجم الطبيعي

قصه،كفاح،د،ابراهيم،الفقي،كيف،كان،وكيف،وصل؟


كان منذ نعومة اظافره يحلم بان يكون
شخص مهم بالعالم؟ ومدير باحد فنادق خمس نجوم
وعندما يذكر هذا الحلم امام الناس وما كانش حد يسمعلوا
ودايما بيقولوا ده كلام فارق وكان يشعر بالاحباط
واليأس وان الناس كلهم يحبطون عزيمته وفي المدرسه
كانوا يسخرون منه ودائما يقولون له خليك واقعي ؟
خليك واقعي ؟ وبدأ يفقد الامل وبطل يتكلم عن حلمه
وعندما كبر قرر بالسر ان يدرس في مجال الفنادق
وتخرج وتزوج وهاجر الى كندا كان مليان بالامل
ولكنه تعرضه للصعوبات كثيره وكبيره والناس
قالولوا انك عمرك ما راح توصل اللي انت عاوزه
وصوت الباطني قال شيل الحكايه دي من بالك وابتدي
اعمل حاجه ثانيه وفي اعماق نفسوا كان بيفكر
انا معنديش خبره ومعنديش فلوس ما بتكلمش لغه البلد
كويس معانديش اي اتصالات شهادتي غير معترف
فيها بالكندا ومن يشغل واحد زي انا وليه يسيب الناس
المؤهله ويفكر يشغلي انا وسمع صوت داخلي يقول انا عمري
ما راح اوصل اللي انا عاوزوا انا مش قد العمليه دي وكان
حزين ومرتبك ومش عارف يعمل ايه ولا ايه
( اللهم صبر قلب كل انسان بالقربه يا رب العالمين )
اذا راح لبلدوا الناس راح تضحك عليه واذا بقى هنا بالكندا
فرصتوا قليله اوي ووسط كل السلبيات اللي كان محاطه بيه
والعوامل التي كانت موجوده تهدم حلم اين كان انطلق
من جواه رغبه وهي رغبته في النجاح وتحدى كل الظروف
الصعبه اللي كان يحيط حوليه ومن انوا كان حلموا بان يكون مدير
عام لفندق كبير قبل ان يبتدي السلم كغاسل للصحون
وفي يوم حلم بوالده اللي مات من زمان
( رحمت الله على جميع الاموات) وقالوا افتكر " لا يغير الله ما بقوم
حتى يغيروا ما بانفسهم " صدق الله العظيم
وكانت دي لحظه صحوتوا وعقلوا الباطن كان
يقولوا انا اقدر ان اتغيير للاحسن انا اقدر احقق
حلمي مهما كان واذا شخص قدر يحقق حلمه ووصل
انا كمان ممكن ان احقق احلامي واصل هو حلم لغيير
وانا لا ، واصبح متحمس جدا وطريقه جديده دي خلت
عندوا اعتقادات جديده وراسخه وبدل من ان يقول انا
مفلس كان يقول ان هوندا وهنري فورد وجميع العظماء
كانوا مفلسين ولكنهم اجتهدوا وكافحوا حتى وصلوا الى ما هم عليه،
وبدل من ان يقول ان تاريخه غير معترف به صار يقول انا راح ادرس
اكثر واكثر واتعلم اكثر واكثر وفعلا كمل دراستوا وحصل على دبلوم
في اداره الفنادق بكندا وبدل من قول انا اجنبي
اصبح يقول لا اصلي ولا لوني ولا جنسي هم راح يمنعوني
من تحقيق احلامي طول ما انا مؤمن بنفسي ونظرته للاشياء تحولت
من العبوس الى الابتسام ومن التشائم الى التفائل واحاسيسه
تحولت من احاسيس سلبيه الى احاسيس ايجابيه وصحته
تحولت من انسان عندوا قرحه بالمعده الى انسان يمتلك
صحه وطاقه كبيره، اشتغل ودرس بجديه وفي 1980م
فقد وظيفته وكان بالشارع؟ ما عندوش اي فلوس وزوجته
بالمستشفى بحاله ولاده لتوأمين بالعمليه القيصريه وبعد الولاده
كانت زوجته مريضه جدا وطلت بالمستشفى لمدة اسبوع كامل
وبدأ برعايه التوأمين لوحدوا واي فلوس معاه كانت يذوب بيكفي
علشان يشتري فيها حليب للبناتوا التوام ، وجد شغل بسيط جدا
وهي مساعد جرسون يعني مش جرسون لا مساعد جرسون
بالمطعم صغير، واشتغل جامد اوي علشان يعيش عائلته
وبعد ما خرجت زوجته من المستشفى كانت محتاجه لفتره
راحه طويله وكان يشتغل بالمطعم من الساعه 9 صباحا
الى 3 بعد الظهر وسجل نفسه بالجامعه في دراسه دبلوم
بالادارة وبالليل كان يشتغل مدير ليلي في مطعم ثاني
واستمر على هذه الحال لمدة سنه وتدرج من وظيفه
الى وظيفه اعلى وفي عام 1986 اصبح مدير عام فندق
واسس فريق عمل كبير مرنهم واهتم فيهم واصبح فندق
ناجح جدا كان عاوز يحسن من نفسه فاخذ وظيفه احسن
بفندق اكبر واخذ دورات دراسيه بالمراسله وحصل على
جائزه دوليه من امريكا كاحسن طالب بالدراسات المنزليه
واخيرا بدأ يشعر انه يعيش احلامه ثم حصل ما لم يكن بالحسبان؟
قرر اصحاب الفندق انهم يقفلوه وفقد وظيفته وحتى سحبوا منوا سيارتوا؟
وطبعا روح مع تاكسي؟ وبذلك فقد وظيفته وماله والناس اللي
كان فاكرهم اصحابوا اتخلوا عنوا؟ وفقد كل شيء
وكان عندوا كل الاسباب اللي يخلي يشعر انوا حظوا سيء
جدا ولما كان زهقان من نفسوا ومن الناس ومن المحاولات
المتكرره لتحسين اوضاعوا افتكر كلام والدوا لما
كان يقولوا " يا بني لما باب يتغفل ربنا يفتح باب ثاني "
فسأل نفسه طب ايه ممكن يعملوا في الوضع ده وازاي
ممكن يحول الوضع السلبي الى الوضع الايجابي
وبدأ يبحث عن مصادروا الشخصيه ويقيمها ورجعته
الى مجموعه افكار اللي كان دايما يدونها باستمرار
كل ما يخطر على باله وجد انه مجموعه ممتازه كافيه انه
يكون كتاب ويساعد ناس كثيرا وفورا بدأ بالتاليف اول
كتاب له ولكن كثير من الناشرين رفضوا ان ينشروا كتابه فقرر
ان ينشره بنفسه وبائع اكثر من خمس الاف نسخه في
اقل من ثلاثة اشهر ( سبحانه الله ) وبدأ بالتدريس وتأليف
كتب اكثر والان هو ناجح اكثر من اي وقت بحياتوا
وعندوا كتب يعتبر الاكبر انتشارا بالعالم وعندوا
اصدقاء اكثر واحسن واشتهر عالميا اكثر واحسن
واساليبوا تستخدم في اكبر الشركات واضخمها بالعالم
الدكتور ابراهيم الفقي ( اطار الله من عمره )
يعيش هو وزوجته وبناته التوأم ويقوم الان بتدريب
وتدريس اي واحد لكي يحسن مستواه ويحقق احلامه ( النهايه )

طبعا انا بالعاده اقول كلمه ختاميه يعني
احب اقلد الدكتور ابراهيم الفقي ؟ ولي الشرف طبعا ؟؟
بس راح اتكلم واقول زي ما هو قال ؟؟ الان انا عندي
ليك سؤال هل عمرك سمعت ان الناس الناجحين يكونوا ناجحين
علشان عندهم حظ كويس؟؟ الى حد الما الناس الناجحين يكون عندهم
حظ كويس؟؟ لانهم هو يصنعوا وعملوا الحظ ده
بيصحوا من النوم بدري ويشتغلوا على انفسهم
ويحسنوا من انفسهم وكل ما يقع الواحد يقف من
جديد ويتعلم من اخطاؤا ويكافح ويثابر ويصمد
ويصعد الى الجبل القمه
ليتحد العالم مش علشان هو صابر الرباعي ؟ لا ؟؟
يتحد العالم علشان يقول انا اهو انا موجود انا حققت
كل اللي نفسي فيه وكل الفشل اللي بالماضي اصبح خبره
علشان يقويني اكثر واكثر وربنا يوفق الجميع
يارب العالمين اللهم احفظنا وارحمنا وحقق امالنا
والتوقيع هذه المره هو شعار الدكتور ابراهيم الفقي
في كل البرنامج وكل المحاضراته
( افتكر ان الشتا هي بدايه الصيف والظلام
هو بدايه النور وتوتر هو بدايه السعاده والفشل
هو بدايه النجاح وعيش الحياه كانها اخر
يوم من عمرك عيش بالكفاح عيش بالصبر
عيش بالايمان وقدر قيمة الحياة )

إرسال تعليق

حريّة النقد والرد متاحة لجميع الزوار بشرط يكون خال من الكلمات البذيئة. تذكّر قول الله عز وجل (مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد

إحصائيات