الاسم محمد جاد، السن 26 سنه .. اللقب بلطجي .. الحقيقه بطل من ابطال الثورة
محمد من منطقة الشرابية و مشهور باسم "سامبو" 

ليه سامبو بطل؟
يوم 28 يونيو سامبو عرف ان الأمن المركزي بيهاجم الثوار في التحرير، جاب اصحابه و جه عشان يدافع عن المتظاهرين من
ناحية الفلكي و ساعد في منع البلطجيه و الامن المركزي انهم يهاجموا الناس.
ناحية الفلكي و ساعد في منع البلطجيه و الامن المركزي انهم يهاجموا الناس.
في وقت قريب من الفجر حاول ضابط ومع عساكر مهاجمة
الفلكي من خلال الشوارع الضيقه بس اتمسكوا و اضربوا و
اتاخد منهم السلاح و الملابس و الخوذ و كان معاهم بندقيه غاز و دي اللي ظاهره في الصورة .. الشباب محدش فيهم يعرف
يستعمل البندقيه بس سامبو بسبب تجنيده كان عارف و ساعد المتظاهرين في صد العدوان من الامن المركزي.
الفلكي من خلال الشوارع الضيقه بس اتمسكوا و اضربوا و
اتاخد منهم السلاح و الملابس و الخوذ و كان معاهم بندقيه غاز و دي اللي ظاهره في الصورة .. الشباب محدش فيهم يعرف
يستعمل البندقيه بس سامبو بسبب تجنيده كان عارف و ساعد المتظاهرين في صد العدوان من الامن المركزي.
من خلال المخبرين قدروا يعرفوا سامبو و دلوقتي تم اتهامه بانه
اعتدى على جندى امن مركزي و استولى على سلاحه و حصل
على 15 يوم سجن تمهيدا لمحاكمه عسكريه.
اعتدى على جندى امن مركزي و استولى على سلاحه و حصل
على 15 يوم سجن تمهيدا لمحاكمه عسكريه.
سامبو زيه زي ابطال كتيره من المناطق الشعبيه نتعالى عليهم
و بنقول عليهم بلطجيه بسبب تدني ذوقهم في اللبس أو
المعيشه، سامبو و اللي زيه ساعدوا المتظاهرين في صد العدوان
على الثوار في التحرير اللي كانوا مش بيستحملوا تأثير قنابل الغاز الجديد لكن سامبو و امثاله كان بيقدروا و كان بينقضوا
على الأمن. و اهالينا عملونا الخوف منهم و النظام علمنا نخاف
منهم و نقول عليهم بلطجيه و منراعيش ظروف معيشتهم .. في الثورة لما كنت بشوف حد منهم كنت ببقى ماشي مقلق بس بعد
يوم 28 عرفت دورهم و عرفت ان بسبب عزيمتهم و عنفهم قدرنا بعد كده نقدر نعمل مليونية في الشارع من غير خوف من
الشرطة و الامن
و بنقول عليهم بلطجيه بسبب تدني ذوقهم في اللبس أو
المعيشه، سامبو و اللي زيه ساعدوا المتظاهرين في صد العدوان
على الثوار في التحرير اللي كانوا مش بيستحملوا تأثير قنابل الغاز الجديد لكن سامبو و امثاله كان بيقدروا و كان بينقضوا
على الأمن. و اهالينا عملونا الخوف منهم و النظام علمنا نخاف
منهم و نقول عليهم بلطجيه و منراعيش ظروف معيشتهم .. في الثورة لما كنت بشوف حد منهم كنت ببقى ماشي مقلق بس بعد
يوم 28 عرفت دورهم و عرفت ان بسبب عزيمتهم و عنفهم قدرنا بعد كده نقدر نعمل مليونية في الشارع من غير خوف من
الشرطة و الامن
ف بداية الثورة عندما تم اغلاق التحرير بجنود كتير من الامن
المركزي ناس شبه سامبو من الشرابيه و بولاق و الالتراس هما
اللي عرفوا يفتحوه، من غيرهم مكناش هنعرف نعتصم في
التحرير .. من غيرهم كان صعب تكون في ثورة او عصيان في
الشارع لأنه في الاول و في الآخر الشباب الرغم من عزيمتهم و
حبهم للبلد معندهمش خبرة في التعامل مع عنف الأمن المركزي
أو فتح ثغرات فيه تكون محتاجه عنف زي شباب المناطق الشعبيه و الألتراس.
المركزي ناس شبه سامبو من الشرابيه و بولاق و الالتراس هما
اللي عرفوا يفتحوه، من غيرهم مكناش هنعرف نعتصم في
التحرير .. من غيرهم كان صعب تكون في ثورة او عصيان في
الشارع لأنه في الاول و في الآخر الشباب الرغم من عزيمتهم و
حبهم للبلد معندهمش خبرة في التعامل مع عنف الأمن المركزي
أو فتح ثغرات فيه تكون محتاجه عنف زي شباب المناطق الشعبيه و الألتراس.
سامبو زيه زي الابطال الشعبيين الزير سالم او او زيد الهلالي ..
بس للأسف ناسيين دورهم و بنتنكر ليهم و نتعالى عليهم
هؤلاء هم ابناء وطننا ظلموا كثما ظلمنا وقاوموا وسيظلوا
يقاوموا كمان نقاوم
الجميع لديه دور في المقاومة حسب امكانياته العقلية والبدني
0 تعليقات
حريّة النقد والرد متاحة لجميع الزوار بشرط يكون خال من الكلمات البذيئة. تذكّر قول الله عز وجل (مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاَّ لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد